Q&A: Zakelijke telefoon
In dit artikel lees je over zakelijke telefoons: hoe verwerken we ze in de administratie. Verschillende situaties komen aan bod. Hiermee kun jij de zakelijke telefoon goed verwerken.
Privé-telefoon inruilen tegen zakelijke
De vraag
Een klant koopt een nieuwe (zakelijke) telefoon. Hij ruilt hierbij zijn oude privé-telefoon in (en betaalt daardoor minder voor zijn nieuwe zakelijke telefoon). Hoe verwerken we dit in de administratie?
Het antwoord
Eigenlijk wordt de nieuwe telefoon (deels) ‘betaald’ met de oude telefoon. Dat verwerken we hetzelfde als wanneer de nieuwe telefoon betaald zou zijn met geld. We nemen dus het hele bedrag van de nieuwe telefoon mee in de administratie. De oude telefoon kun je in principe zien als privé-inbreng.
Telefoon op afbetaling
De vraag
Een klant koopt een telefoon op afbetaling en betaalt deze maandelijks af. Hoe verwerken we dit in de administratie?
Het antwoord
- De aanschaf van de telefoon boeken we als investering. Eventuele btw op de aanschaf vragen we volledig terug. Hier hebben we wel de originele aankoopfactuur voor nodig, zo nodig vragen we die op bij de klant;;
- De lening voor de telefoon komt op de balans. De aflossingen verwerken we eind van het jaar en kunnen we aflezen aan de maandelijkse telefoonfacturen. Het aflossingsdeel van deze facturen nemen we dus niet mee in de uitgaven;
- In de uitgaven nemen we wel de maandelijkse gebruikskosten (inclusief btw) mee. Hier passen we zo nodig een privé-correctie op toe.
Is iemand al langer klant bij ons en passen we al een tijdje een andere regeling toe? Maak die dan eerst ‘af’ en pas bij de eerstvolgende aanschaf van een telefoon bovenstaande toe.
Meer lezen?
Handig om naar je klanten door te sturen: onze blog over de telefoon op de zaak.