Overslaan naar inhoud
  • Er zijn geen suggesties want het zoekveld is leeg.

Q&A: aftrekbaarheid lunchkosten VOF

Dit artikel informeert je over de aftrekbaarheid van lunchkosten van een VOF. Deze informatie kun je gebruiken om deze kosten correct in de administratie te verwerken.

De vraag

Mogen dagelijkse lunchkosten voor een VOF op kantoor zakelijk worden opgegeven?

Het antwoord

Nee, dit soort dagelijkse lunchkosten mogen NIET worden opgegeven, ook niet wanneer je een kantoorruimte huurt als VOF. Wat wél is toegestaan, zijn 'standaard' boodschappen zoals koffie, koekjes, handzeep, vuilniszakken etc.

Vaak zullen dit soort kosten op dezelfde bon staan als de lunchkosten. Hier mag je wat ons betreft pragmatisch mee om gaan: de klant voegt deze bonnen, inclusief de dagelijkse lunchkosten, toe aan zijn of haar administratie. Aan het eind van het jaar past de boekhouder een correctie toe wat betreft de lunchkosten (zoals ook wordt gedaan met de telefoon- en internetkosten). Welk percentage dit is, is afhankelijk van de hoeveelheid kosten die zijn opgegeven en zal per klant verschillen.