JobAid: voorlopige aanslag
In deze JobAid lees je hoe en waarom je een voorlopige aanslag opstelt. Ook wordt je op een aantal aandachtspunten gewezen, zodat je de voorlopige aanslag zo accuraat mogelijk kunt opstellen.
Regelmatig stellen we een voorlopige aanslag (VA) voor klanten op. Meestal is dit om mogelijke belastingrente te voorkomen of in ieder geval zoveel mogelijk te verminderen.
Als een voorlopige aanslag wordt opgesteld gedurende het lopende boekjaar, dan zal dat op basis van een schatting van de winst zijn. Als het boekjaar afgelopen is, dan kan er gekeken worden naar de daadwerkelijke cijfers in het platform.
In beide gevallen zijn er een aantal aandachtspunten die in acht genomen moeten worden bij het opstellen.
VA opstellen gedurende het boekjaar
Dit doen we op basis van het volgende:
- Schatting van de winst.
- Of er meer dan 1225 uur in de onderneming is gewerkt.
- Bruto inkomen uit loondienst en/of uitkering.
- Een kopie van een eventuele (eerdere) voorlopige aanslag.
Aandachtspunten:
- Let op dat sommige klanten overlopende inkomsten kunnen hebben. Dit komt regelmatig voor bij bijvoorbeeld consulenten. Of mensen die een tijdelijke interim functie hebben bij een bedrijf, waarbij ze factureren nadat de maand voorbij is. Check ook even de balans van het afgelopen jaar, als deze er is. Vaak zie je bij dit soort klanten de overlopende inkomsten erop staan.
- In enkele gevallen kan het ook gaan om overlopende kosten.
- Voorraad ook nog benoemen?
- Klanten met een recente aankoop van eigen woning betalen vaak behoorlijke bedragen aan rente, wat resulteert in een flinke aftrekpost. Uiteraard weten we niet altijd hoe deze aftrek het beste verdeeld kan gaan worden, maar in sommige situaties, zoals bij alleenstaanden, is dat wel duidelijk en dus handig om alvast in de VA te verwerken. Als er hypotheekgegevens van het huis beschikbaar zijn vanuit het voorgaande jaar, dan neem je dat over voor de VA. Dit kan dus bij benadering gedaan worden.
- Werd er box 3 belasting betaald in het vorige jaar? Zo ja, dan is de kans groot dat er in het huidige jaar ook box 3 belasting wordt betaald. Bij benadering kun je dezelfde waarden van het vorige jaar meenemen in de VA. Goed om dit ook te communiceren naar de klant. Klanten met belastbaar vermogen zijn hier vaak wel goed van op de hoogte.
- Bijtelling auto. Er zijn administraties met auto’s van de zaak met een hoge bijtelling. Dit verhoogt de winst significant. Dit is voornamelijk het geval bij operational lease.
- Vraag je teamleider als je hulp nodig hebt bij bovenstaande aandachtspunten.
VA opstellen na afloop van het boekjaar
Dit doen we op basis van het volgende:
- Winst op basis van wat in het platform staat.
- Of er meer dan 1225 uur in de onderneming is gewerkt.
- Een kopie van een eventuele (eerdere) voorlopige aanslag.
- Bruto inkomen uit loondienst en/of uitkering.
Aandachtspunten:
- Let op dat sommige klanten overlopende inkomsten kunnen hebben. Dit komt regelmatig voor bij bijvoorbeeld consulenten. Of mensen die een tijdelijke interim functie hebben bij een bedrijf, waarbij ze factureren nadat de maand voorbij is. Check ook even de balans van het afgelopen jaar, als deze er is. Vaak zie je bij dit soort klanten de overlopende inkomsten erop staan.
- In enkele gevallen kan het ook gaan om overlopende kosten.
- Voorraad ook nog benoemen?
- Klanten met een recente aankoop van eigen woning betalen vaak behoorlijke bedragen aan rente, wat resulteert in een flinke aftrekpost. Uiteraard weten we niet altijd hoe deze aftrek het beste verdeeld kan gaan worden, maar in sommige situaties, zoals bij alleenstaanden, is dat wel duidelijk en dus handig om alvast in de VA te verwerken. Als er al gesubmit is, kun je de gegevens van de hypotheek gebruiken voor de VA. Anders kun je bij benadering uitgaan van de situatie uit het voorgaande jaar.
Bij fiscaal partnerschap zou je aan de hand van submitgegevens eventueel al een verdeling kunnen inschatten.
- Werd er box 3 belasting betaald in het vorige jaar? Zo ja, dan is de kans groot dat er in het huidige jaar ook box 3 belasting wordt betaald. Bij benadering kun je dezelfde waarden van het vorige jaar meenemen in de VA. Goed om dit ook te communiceren naar de klant. Klanten met belastbaar vermogen zijn hier vaak wel goed van op de hoogte.
- Bijtelling auto. Er zijn administraties met auto’s van de zaak met een hoge bijtelling. Dit verhoogt de winst significant. Dit is voornamelijk het geval bij operational lease.
- Vraag je teamleider als je hulp nodig hebt bij bovenstaande aandachtspunten.