Overslaan naar inhoud
  • Er zijn geen suggesties want het zoekveld is leeg.

Informatief: import douane btw

In dit artikel lees je over invoerrechten en btw bij het importeren van producten van buiten de EU. Deze informatie kun je gebruiken om je klanten hierover te informeren. Ook vind je op deze pagina een handleiding over hoe dit soort kosten te verwerken in de boekhouding. Dit stappenplan kun je met je klant delen.

Wanneer klanten producten inkopen van buiten de EU krijgen ze soms te maken met invoerrechten en btw bij de douane. Dit komt bijvoorbeeld voor bij facturen van DHL, of FedEx. Deze kosten en btw mogen onze klanten aftrekken van hun winst, maar de constructie van kosten en btw vergt wat aandacht. 

Invoerrechten 

Voor het importeren van goederen betaalt de klant invoerrechten aan de douane. Het tarief is afhankelijk van het soort goederen en het land waar vanuit geïmporteerd wordt. Deze invoerrechten zijn een soort belasting die de Nederlandse industrie en werkgelegenheid beschermt tegen goedkopere producten uit andere landen. Over deze invoerrechten wordt geen btw gerekend. 

Btw  

De klant betaalt ook btw aan de Nederlandse douane. Andersom gebeurt dit ook: als onze klanten producten leveren aan klanten buiten de EU wordt de btw betaald aan de grens, bij de douane. 

De btw die aan onze klanten wordt gerekend, mogen ze  terugvragen via de btw-aangifte. Omdat op de factuur vaak de btw los vermeld staat (en deze niet correspondeert met de invoerrechten, omdat deze niet daarop gebaseerd is, maar op de aanschafprijs van de geïmporteerde goederen, vergt het inboeken van de factuur wat aandacht.

Standaardmail 

Een standaardmail die je kunt gebruiken aan klanten die met dit soort facturen te maken hebben: 

Hi xxx,

Ik zag dat je een bon voor invoerrechten hebt geüpload in ons systeem. Deze bonnen zijn een beetje lastig om correct in te voeren, dus neem ik je even mee door het proces.

  1. Zet eerst het bedrag inclusief btw in het systeem. Stel: de btw die je moet betalen (en dus op de bon staat) is €50, dan is het bedrag dat je invoert inclusief btw €288,09 (€50 / 21 x 121). Let er op dat je in het systeem ook de btw op 21% zet;
  2. Maak met het ‘+’-teken een tweede regel aan. Hierin ga je de kosten aftrekken, zodat alleen de btw overblijft. Neem het bedrag exclusief btw uit de vorige regel over, en zet ‘m in de min (dus, als het bedrag exclusief btw €238,10 is, noteer je -€238,10);
  3. Nu is alleen de btw overgebleven, die we kunnen terugvragen bij je aangifte omzetbelasting :) 

Ps. Let op: vaak staan er op zo’n invoerrechtenbon ook administratiekosten, die wél kosten zijn én btw hebben (bijv. €15,-, inclusief €3,15 btw). Deze kun je onder nóg een losse regel op de bon zetten, waar je gewoon 21% btw kiest en het juiste bedrag invoert.

Met vriendelijke groet,

Meer lezen? 

Op deze pagina van de Belastingdienst lees je meer over invoerrechten en andere belastingen bij import. 

Voor klanten die veel werken met het importeren/exporteren van goederen van buiten de EU (dropshippers bijvoorbeeld), kan de invoerregeling relevant zijn.