Informatief: declaraties
In dit artikel lees je meer over het declareren van onkosten. Hiermee informeer jij je klant correct over declareren en weet je hoe je dit verwerkt in de boekhouding (of niet).
Voor het declareren van onkosten zijn er 2 opties:
Opnemen in de administratie
In dit geval nemen we de declaratie op in de administratie. De klant neemt de onkosten op op de uitgaande factuur naar de afnemer. Hiervoor neemt hij de kosten exclusief btw en belast deze door met het btw-tarief van de hoofdactiviteit. De kosten geeft hij op aan de uitgavenkant van de administratie, met de btw zoals deze op de bon/factuur staat.
De kosten worden zo bij de omzet opgeteld, maar via de uitgavenkant ook weer afgetrokken van de winst. Worden de onkosten één op één vergoed is het belaste saldo dus €0.
Buiten de administratie
In dit geval stuurt de klant een aparte declaratie voor de onkosten naar de afnemer. Hierop staan de totale kosten vermeld, inclusief btw. Het is dus een één op één vergoeding van de onkosten. De kosten van de klant worden ook niet opgenomen in de boekhouding, maar blijven er buiten. Zo blijft het belaste saldo ook €0.
Meer lezen?
Hier vind je onze blog over het doorbelasten van onkosten. We hebben hier ook een los artikel over in de Kennisbank, dat vindt je hier.