Informatief: aftrekbaarheid kosten (thuis)kantoor
In dit artikel lees je over de aftrekbaarheid van de kosten voor een kantoor. Een verschil wordt gemaakt tussen een zelfstandig kantoor met eigen opgang en sanitair en het thuiskantoor, dat niet zelfstandig is. Zo weet jij welke kosten in welk geval aftrekbaar zijn, zowel voor de btw en de inkomstenbelasting.
Of de kosten voor een thuiskantoor / kantoor aan huis aftrekbaar zijn hangt af van de zelfstandigheid van de ruimte. Ook speelt de vraag of het over een huur,- of koophuis gaat mee in de beoordeling over de voordeligheid van het opgeven van de kosten van de werkkamer.
Over het algemeen mag je huisvestings- en inrichtingskosten pas als zakelijk beschouwen wanneer de kamer van waaruit je werkt een zelfstandige werkruimte is. Een ruimte wordt door de Belastingdienst als zelfstandig beschouwt als:
- De werkplek een eigen watervoorziening heeft (sanitair);
- Er is een eigen opgang vanuit een portiek/straat/tuin. Ook wel: je zou de ruimte moeten kunnen verhuren aan een vreemde, zonder dat deze gebruik hoeft te maken van jouw woongedeelte.
Verder stelt de Belastingdienst dat de ruimte intensief voor werk wordt gebruikt, en dus niet of amper privé.
Zelfstandige werkruimte in huurhuis
Is de thuiswerkruimte zelfstandig? Dan mogen de kosten voor deze werkruimte zakelijk worden afgetrokken. De ondernemer zal voor de kosten die over de gehele woning worden gerekend wel een berekening moeten maken: alleen het gedeelte van de kosten dat betrekking heeft op de werkruimte mag worden afgetrokken. Stel bijvoorbeeld dat de werkruimte 10% is van de woning, dan mag er 10% van de kosten op energie worden opgeven. Dit geld ook voor kosten als bijvoorbeeld huur, internet of water.
De inrichting van de werkruimte is, zolang deze 100% zakelijk wordt gebruikt, ook 100% aftrekbaar.
Zelfstandige werkruimte in koophuis
In het geval van een koophuis is de situatie iets ingewikkelder. In dat geval moet de werkruimte ook aan de eerder genoemde voorwaarden voldoen, alleen komt dan een deel van de woz-waarde + hypotheek op de zaak te staan. Het zakelijke gedeelte van de woning staat dan dus op de jaarrekening van de onderneming. Alle kosten voor de ruimte kunnen nu opgegeven worden, maar, wanneer de woning verkocht wordt met dikke winst betaalt de ondernemer over het deel van het huis wat op de zaak staat inkomstenbelasting. Dit kan aardig oplopen, daarom is dit in de meeste gevallen niet zo voordelig.
Niet-zelfstandige werkruimte
Als de werkruimte niet aan de eisen van de Belastingdienst voldoet mogen de kosten helaas niet afgetrokken worden. Kosten voor inrichting, zoals een bureau, stoel en lamp zijn dan voor eigen rekening, net als de kosten voor huur, energie en water. Wel mag de btw op deze uitgaven worden teruggevraagd. Let wel: ook hiervoor moet een berekening naar rato worden gemaakt naar aanleiding van het oppervlak van de werkruimte versus de rest van de woning.
Apparatuur die nodig is voor het uitoefenen van het werk, maar die niet gebonden is aan de betreffende ruimte, valt natuurlijk wel gewoon onder zakelijke kosten. Denk dan aan een laptop, telefoon, etc.
Meer lezen?
De Belastingdienst heeft een pagina over de werkruimte geschreven. Ook hebben wij hier een blog over geschreven.